De Twee Gezusters


Locatie

Ondervloed
Gorinchem
Plan je route

vanaf jouw locatie

De Twee Gezusters is in 1912 als zeilend vrachtschip gebouwd bij De Graaf in Waspik. Het schip vervoerde van alles: aardappelen van de kleigronden naar de steden, zand, cement en bakstenen uit het rivierengebied voor de wederopbouw, overslag uit de zeeschepen, cacaobonen, tarwe, ertsen, veevoeders, kunstmest…

In 1928 was het afgelopen met de zeilvaart en werd een motor ingebouwd: een Bolnes 2 cilinder van 40 pk. Om het ruimteverlies door de inbouw van de motor goed te maken werd het schip met 1.80 verlengd. Dat gebeurde gelukkig verrassend ‘mooi strokend’ en goed geklonken. Alles wat nodig was om te zeilen verdween tijdens de ombouw. Op de vraag waar de zwaardlieren gebleven waren was het antwoord: In de Zuidwillemsvaart.

De huidige afmetingen zijn 25x5 meter en het laadvermogen is 105 ton. De mast is 21 meter hoog; de zwaarden zijn 5 meter lang en wegen elk 450 kilo.

Er z…

De Twee Gezusters is in 1912 als zeilend vrachtschip gebouwd bij De Graaf in Waspik. Het schip vervoerde van alles: aardappelen van de kleigronden naar de steden, zand, cement en bakstenen uit het rivierengebied voor de wederopbouw, overslag uit de zeeschepen, cacaobonen, tarwe, ertsen, veevoeders, kunstmest…

In 1928 was het afgelopen met de zeilvaart en werd een motor ingebouwd: een Bolnes 2 cilinder van 40 pk. Om het ruimteverlies door de inbouw van de motor goed te maken werd het schip met 1.80 verlengd. Dat gebeurde gelukkig verrassend ‘mooi strokend’ en goed geklonken. Alles wat nodig was om te zeilen verdween tijdens de ombouw. Op de vraag waar de zwaardlieren gebleven waren was het antwoord: In de Zuidwillemsvaart.

De huidige afmetingen zijn 25x5 meter en het laadvermogen is 105 ton. De mast is 21 meter hoog; de zwaarden zijn 5 meter lang en wegen elk 450 kilo.

Er zijn rondom de Twee Gezusters nogal wat verhalen die de ronde doen. Zo duidt de naam op het eigendom; het schip werd via vererving eigendom van twee zussen. Maar de schipper had wel vier dochters! 

De laatste professionele schipper vertelde allerlei wetenswaardigheden over de geschiedenis van het schip. Zo zou de bouw van Twee Gezusters betaald zijn met tweemaal de hoofdprijs uit de staatsloterij. En de deuken in het schip kwamen niet door harteloos varen, maar door de mooie stem van de laatste schipper, zo vertelde hij. Als hij namelijk een stad naderde, hadden zich op de eerste brug jonge vrouwen verzameld om hem te zien. Hij rende naar het voordek om de vrouwen toe te zingen. Maar ja, een schip zonder roerganger vaart wel eens tegen een brugpijler…

Een schip van 105 ton was begin vorige eeuw een grote bak. In de jaren ‘70 was het te klein om zelfs nog maar droog brood mee te verdienen en de Twee Gezusters ging naar de sloop. Gelukkig kwam het, voordat de sloophamer er op werd gezet, in 1982 in handen van de huidige eigenaren. Vanaf dat moment ging de ontwikkeling weer de andere kant op en werd het zeilgedaante beetje bij beetje hersteld. 

Locatie